Sunday, August 22, 2010

"Namaku Katie" : Episod Hidupku Ibarat Erra Pazira

by Hafizah Mohamad

Kedinginan air-cond membuatkan tubuhku tidak dapat bertahan. Lalu aku decide untuk bangkit dari tidur lenaku. Aku mencapai remote control air-cond. Aku cuba menekan OFFberkali-kali tetapi air-cond masih lagi bernyawa. Eh, apsal remote bertukar jadi pensel box? Aku lupa yang aku mana ada air-cond dalam bilik aku. Rumah aku kampung je. Aduh! Aku memandang jam di dinding. 6:40.

10 minit mandi. 5 minit salin pakaian. 5 minit makeup. Aku akui yang aku memang seorang yang pakar dalam menyusun jadual hidupku. Aku seorang yang teratur. Aku bangga dengan diri aku.

Oh lupa nak kenalkan diri aku. Nama aku Katijah Binti Kordi. Nama glamour Katie. Umur aku 14 tahun. Cita-cita aku nak jadi model. Tengok je la rambut panjangku ini. Walaupun taksyampoo 4 hari, tapi masih maintain lembut. Nenek kata masa ibu mengandungkan aku, ibu suka tengok ekor lembu. Mungkin sebab itu rambut aku lembut bak ekor lembu. Ekor lembu lembut ke?

Aku mengatur langkahku kebilik mandi. Ibu pandang aku. Pandang aku macam tak pernah nampak orang secantik aku je. Tahu la aku cantik. Iskh ibu ni! Di sebabkan ibu memandang aku tadi. Aku yakin yang aku kelihatan begitu cantik walaupun belum mandi. So, aku tak jadi nak mandi. Aku berus gigi and basuk muka je. Aku keluar dari bilik air. Aku memulakan langkah cat-walk ku. Ibu masih disitu. Masih memandangku dengan begitu terpesona. Aku melambai ibu seperti menang title miss universe. Aku mendengar hati kecil ibu berkata aku mereng.

Aku pandang cermin. Cantiknya body aku. Walaupun cermin ni kecik. Walaupun hanya nampak muka aku jek. Tapi dengan meminjam body erra pazira yang memakai kebaya ketat tu, lalu ku tampal di dinding. Aku yakin yang body aku adalah sebegitu rupa.

Vroom Vromm..

Itu bunyi motor ayah. Cepatnya dah nak gerak. Aku memantaskan langkah ku ke dapur. Ibu masih memandang aku.

"Kejap ayah! Tunggu!". Aku teriak sambil berlari.

"Hengko ager kehas hambahan ke Hijah?". Ayah bertanya dengan suara sengaunya.

"Kelas pagi la ayah oi". Aku menyarung stoking.

"Pagi hape?". Ayah bertanye lagi.

Aku pandang ayah. Iskh, apehal Ayah ni. Pagi-pagi lagi badan dah berpeluh macam seharian bekerja. Aku ignore je ayah tercengang. Aku pergi ke meja. Ada cekodok. Eh, tak pernah pun mak buat sarapan cekodok.

Tiba-tiba azan berkumandang. Aku tercengang. Achik dan adik berlari-lari pulang ke rumah.

"Azan subuh 7:20?". Aku bertanya.

Panggggggg!! Bontot kuali hinggap di kepala otak aku. Dipukul oleh Ibu. Apsal ganas pulak orang tua ni?

"Hubuhh hepala hotakk hengko! Maghibb ar!". Ayah menjerit dengan suara sengaunya.

Aku menandang Ibu. Aku seakan marah sebab Ibu tak menegur aku sedari tadi. Eh lupa pulak. Ibu kan bisu. Haish! Aku mengeluh dan berjalan catwalk ke bilik. Terdengar suara sumbang Achik dan Adik mengelakkan aku.


Tamat.

No comments: